Od 28 kwietnia 2023 roku obowiązują przepisy, zgodnie z którymi mieszkania z rynku wtórnego oferowane na wynajem lub na sprzedaż, muszą mieć certyfikat energetyczny. Dokument ten należy przedłożyć najemcy lub nabywcy. Warto zaznaczyć, że nowe przepisy zmieniły sytuację tylko na rynku mieszkań wtórnych. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku deweloperów, którzy już od ponad dekady zobowiązani są do przekazywania świadectwa energetycznego przy podpisywaniu umowy kupna-sprzedaży. Dlaczego certyfikat energetyczny do odbioru mieszkania jest tak ważny? Jak go zdobyć?
Co zrobić, jeśli nie otrzymałem certyfikatu energetycznego do dewelopera?
Mimo obowiązujących przepisów prawnych, niestety nie wszyscy deweloperzy przekazują certyfikaty energetyczne. Zdarza się, że mniejsze firmy nie dopełniają tego obowiązku. Nie jest to oczywiście standard. Jeśli jednak nie otrzymałeś certyfikatu energetycznego od dewelopera, a dokument ten jest Ci potrzebny, możesz go bez problemu zdobyć. Świadectwo energetyczne mieszkania możesz zlecić np. ekspertom z firmy iswiadectwa.pl, którzy świadczą swoje usługi na terenie całego kraju.
Dlaczego certyfikat energetyczny jest tak ważny?
Wiele osób traktuje mieszkanie z rynku pierwotnego jak korzystną inwestycję. Dlatego często mieszkania zaraz po zakupie są wynajmowane. I tu pojawia się problem, jeśli nie otrzymałeś świadectwa energetycznego lokalu od dewelopera. Właściciel nieruchomości, także mieszkania w budynku wielorodzinnym, jest zobowiązany do okazania najemcy świadectwa energetycznego mieszkania przed zawarciem umowy. Brakujący certyfikat energetyczny do odbioru mieszkania to poważny problem – za brak dokumentu możesz zostać ukarany karą pieniężną w wysokości do 5 000 zł. Co więcej, fakt nieprzekazania certyfikatu energetycznego zostanie ujęty w akcie notarialnym.
Kto może wykonać certyfikat energetyczny do odbioru mieszkania?
Jak wspomnieliśmy, świadectwo energetyczne mieszkania możesz zamówić m.in. w firmie iswiadectwa.pl. Dlaczego należy zwrócić się do profesjonalistów? Certyfikat energetyczny może sporządzić wyłącznie osoba, która dysponuje odpowiednimi uprawnieniami i została wpisana do Centralnego Rejestru Charakterystyki Energetycznej Budynków prowadzonego przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Zgodnie z aktualnymi przepisami prawnymi audytor musi ukończyć studia wyższe inżynierskie (na kierunkach: architektura, architektura krajobrazu, pożarnictwo lub pokrewne) albo studia podyplomowe z zakresu wykonywania audytów energetycznych, charakterystyki energetycznej itd.
Czy można zamówić certyfikat energetyczny mieszkania przez Internet?
Obecnie coraz więcej firm oferuje możliwość wykonania świadectwa energetycznego online. Należy podkreślić, że nie ma obowiązku oględzin nieruchomości, aby sporządzić certyfikat energetyczny do odbioru mieszkania. Aby zlecić online wykonanie certyfikatu, należy wybrać rodzaj zabudowy i podać wymagane dane lokalu, m.in.:
- powierzchnia użytkowa mieszkania
- rzut mieszkania;
- wysokość mieszkania;
- informacje nt. przegród w mieszkaniu;
- dane dot. okien i drzwi;
- grubość ścian;
- rodzaj ogrzewania;
- materiał ścian zewnętrznych;
- rok oddania do użytkowania;
- rok ostatniej termomodernizacji.
Podane dane audytor wprowadza do specjalnego oprogramowania, które analizuje informacje, i umożliwia wystawienie świadectwa energetycznego dla danej nieruchomości.
Podsumowanie
Certyfikat energetyczny mieszkania jest obowiązkowy, jeśli zamierzasz swoją nieruchomość sprzedać lub wynająć. Dokument ten co prawda generuje dodatkowe koszty, jednak ułatwia w razie potrzeby ocenę mieszkania pod kątem kosztów eksploatacyjnych. Zważywszy na fakt, że za brak świadectwa przy sprzedaży lub wynajmie mieszkania grozi kara pieniężna, warto wejść w posiadanie tego ważnego dokumentu.
Opublikowano
2024-02-07
Świadectwo charakterystyki energetycznej