W przepisach dotyczących certyfikatu energetycznego co jakiś czas następują zmiany. A właściciele domów zarówno tych nowo wybudowanych, jak i używanych już od jakiegoś czasu, mają z tego powodu wiele wątpliwości. Kto tak naprawdę musi mieć świadectwo energetyczne, a kogo obowiązek ten nie dotyczy? Sprawdźmy.

Świadectwo energetyczne a sprzedaż domu

Dokładnie 28 kwietnia 2023 roku weszła w życie nowelizacja ustawy, zgodnie z którą nie ma już znaczenia, czy dom jest nowy, czy używany od lat. Jeżeli właściciel budynku będzie go wynajmował albo zamierza sprzedać, musi w pierwszej kolejności pozyskać świadectwo charakterystyki energetycznej. W przeciwnym razie ani sprzedaż, ani też wynajem nie będzie możliwy. Są jednak pewne wyjątki, które warto mieć na uwadze. 

Jeżeli dom nie ma jeszcze podłączonego źródła ciepła, nie musi mieć świadectwa energetycznego i w takim stanie może tę nieruchomość sprzedać bez wspomnianego dokumentu. Obowiązek sporządzenia certyfikatu spoczywa na właścicielach domów, które nadają się już do zamieszkania, a więc mają ogrzewanie. Dotyczy to także domów, które są wyposażone w źródła ciepła, ale jeszcze nie były zamieszkane. Sprzedaż nieruchomości bez danego dokumentu wiąże się z surowymi karami pieniężnymi. 

Warto dodatkowo podkreślić, że jeśli właściciel wspomni w ogłoszeniu (ofercie sprzedaży domu) o posiadaniu certyfikatu charakterystyki energetycznej i możliwości przekazania go nabywcy, oferta ta będzie prezentować się dużo atrakcyjniej. Będzie sprawiała wrażenie oferty rzetelnej i profesjonalnej. 

Jak pozyskać świadectwo energetyczne przed sprzedażą domu?

Z pozyskaniem świadectwa charakterystyki energetycznej dziś nie ma najmniejszego problemu. Odkąd zainteresowanie usługą zaczęło rosnąć, na rynku pojawiło się wiele nowych firm, oferujących tę usługę. Należy jednak wybrać podmiot, który rzeczywiście ma do tego stosowne uprawnienia i doświadczenie zdobywane przez lata. Tym samym w sposób szczególny polecamy nasze usługi. 

U nas świadectwo energetyczne można pozyskać bardzo szybko. Ważne jest tylko, aby przekazać nam wszystkie niezbędne informacje dotyczące domu. Proces sporządzania dokumentu przebiega online, a więc wygodnie, bez konieczności wychodzenia z domu. Kiedy wpis ukazuje się w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynku, klient automatycznie otrzymuje od nas dokument w formie pliku PDF albo jeżeli woli, w wersji tradycyjnej, papierowej. 

Zdecydowanie zachęcamy do wyboru świadectwa cyfrowego PDF, którego nie da się zniszczyć i które się nie zagubi. W tej formie łatwiej jest też przekazać dokument nabywcy domu, w przypadku jego sprzedaży. 

Na koniec jeszcze jedna ważna informacja. W artykule cały czas mówimy o domu, natomiast certyfikat charakterystyki energetycznej dotyczy także mieszkań znajdujących się w bloku. Jeżeli więc ktoś chce sprzedać mieszkanie, bez względu na jego stan, musi przekazać nabywcy ten ważny dokument. Jeśli go nie posiada, zapraszamy do nas. Sporządzimy go tak szybko, jak tylko będzie to możliwe. W razie jakichkolwiek pytań, także służymy wsparciem. 

Opublikowano

2024-01-25

Oceń naszą publikację

Certyfikat energetyczny a sprzedaż nieruchomości
Średnia 5/5 na podstawie 1 opinii.

Potrzebujesz odbioru technicznego?