28 kwietnia 2023 wprowadzono obowiązek posiadania certyfikatu energetycznego, który dotyczy już nie tylko nowych domów i mieszkań, lecz także nieruchomości z rynku wtórnego. Wraz z wejściem w życie nowych przepisów znacznie wzrosło zainteresowanie świadectwami energetycznymi. Aby dokument był ważny, musi zostać zarejestrowany w ewidencji Ministerstwa Rozwoju i Technologi. Jak przebiega rejestracja certyfikatu energetycznego? Tego dowiesz się z naszego artykułu!
Rejestr certyfikatów energetycznych. Podstawowe informacje
Centralny rejestr charakterystyki energetycznej obejmuje nie tylko same certyfikaty, lecz także wykazy:
- audytorów, którzy mogą wykonać świadectwo charakterystyki energetycznej;
- osób, które mogą kontrolować systemy ogrzewania lub klimatyzacji;
- protokołów kontroli systemu ogrzewania lub klimatyzacji;
- budynków, użytkowanych przez administrację publiczną, prokuraturę pub organy wymiaru sprawiedliwości, których powierzchnia przekracza 250 m kw. Chodzi o budynki, gdzie przyjmuje się interesantów. Ten wykaz zawiera również informację o certyfikatach energetycznych obiektów.
Rejestr ten jest ogólnodostępny. Można zatem łatwo sprawdzić, kto ma uprawnienia do wydawania certyfikatu energetycznego. Przy wyborze firmy, która oferuje wykonanie certyfikatów energetycznych, warto postawić na doświadczone podmioty, które cieszą się zaufaniem na rynku. Przykładem jest firma iswiadectwa.pl. Nasi audytorzy mają wszystkie niezbędne uprawnienia.
Rejestracja certyfikatu energetycznego – rola audytora
Wpisany do wykazu uprawnionych do wykonywania świadectw energetycznych audytor może w dowolnym momencie zalogować się w centralnym rejestrze. Po zalogowaniu się na konto pojawia się opcja sporządzenia certyfikatu. Certyfikat ma swój numer nadany w rejestrze. Po jego wygenerowaniu z systemu i podpisaniu dokument może zostać przekazany osobie, która zleca.
Rejestracja certyfikatu energetycznego jest przeprowadzana przez audytora. Kupujący świadectwo nie musi rejestrować swojego świadectwa w rejestrze. Cała odpowiedzialność spoczywa na audytorze!
Jak rejestruje się certyfikaty energetyczne?
Audytor może zarejestrować certyfikat energetyczny na trzy sposoby:
Po zalogowaniu się do systemu audytor może wprowadzić świadectwo ręcznie. Przy tworzeniu nowego dokumentu należy uzupełnić pola formularza. Po wprowadzeniu danych ręcznie trzeba zapisać pracę. To jednak dopiero wersja robocza. Jeśli audytor jest pewny, że wszystkie wprowadzone dane są poprawne, może zapisać, potem zatwierdzić certyfikat – tak rejestruje się dokument;
Świadectwo energetyczne można również wykonać w formacie .xml, a następnie po zalogowaniu się do rejestru zaimportować przygotowany plik. Przed zapisaniem i zatwierdzeniem dokumentu warto sprawdzić, że system właściwie pobrał dane;
Można również przesłać certyfikat energetyczny bezpośrednio z programu obliczeniowego. Po rejestracji świadectwa warto skontrolować, czy dokument faktycznie znajduje się w rejestrze.
Właściciel nieruchomości może w dowolnym momencie sprawdzić, czy ich świadectwo energetyczne zostało prawidłowo zarejestrowane w centralnym rejestrze.
Już wiesz, jak przebiega rejestracja certyfikatu energetycznego. Warto dodać jeszcze kilka słów na temat weryfikacji zarejestrowanych dokumentów.
Weryfikacja zarejestrowanych świadectw energetycznych
Zlecenie sporządzenia certyfikatu energetycznego wiąże się z pewnymi wydatkami po stronie właściciela nieruchomości. Stąd też wielu właścicieli szuka sposobu na załatwienie dokumentu po jak najniższych kosztach. To duży błąd! Na rynku można znaleźć oferty, które zaskakują podejrzanie niskimi cenami. W takim przypadku trzeba liczyć się z tym, że świadectwo nie zostanie sporządzone rzetelnie. Świadectwo energetyczne, które nie odzwierciedla warunków konkretnej nieruchomości, jest nic niewarte! Jeśli nie odpowiada stanowi faktycznemu, nadal grozi Ci kara grzywny. A audytor, który wystawił takie świadectwo, może stracić uprawnienia.
Jak uniknąć takiej sytuacji? Warto zlecić wykonanie świadectwa energetycznego doświadczonym audytorom np. z firmy iswiadectwa.pl. Dokument wykonany przez profesjonalistę przejdzie pozytywnie zarówno weryfikację na wniosek (np. kupującego mieszkanie), jak i losową weryfikację z urzędu.
Opublikowano
2024-02-07
Świadectwo charakterystyki energetycznej