Od 28 kwietnia 2023 obowiązuje nowy obowiązek dla właścicieli nieruchomości. Chodzi mianowicie o obligatoryjne sporządzenie i przekazanie świadectwa energetycznego w przypadku sprzedaży lub wynajmu nieruchomości. Najczęściej mowa o świadectwach energetycznych w kontekście nieruchomości mieszkalnych. A jak wygląda sytuacja, gdy chodzi o lokale użytkowe? Czy certyfikat energetyczny lokalu użytkowego jest konieczny? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

Świadectwa energetyczne lokali użytkowych. Czy są konieczne?

Lokale użytkowe to lokale, które nie służą celom mieszkaniowym. Mogą to być pomieszczenia biurowe. W Ustawie o charakterystyce energetycznej budynków nie ma wymienionych lokali użytkowych jako takich. Stąd też nasuwa się pytanie, czy poszczególne lokalne potrzebują osobnego świadectwa energetycznego. Jeśli dany lokal ma własną księgę wieczystą jak najbardziej. Z drugiej strony, jeśli nie posiada wyodrębnionej księgi wieczystej (tzn. jest tylko jedna dla całego budynku), również możesz zdecydować się na zamówienie świadectwa energetycznego. Przyjmuje się, że w przypadku wynajmu lub sprzedaży jest ono wskazane. 

Jak uzyskać świadectwo energetyczne? Wystarczy skontaktować się z firmą, która współpracuje z audytorami uprawnionymi do wystawiania certyfikatów energetycznych. Dobrym przykładem jest firma iswiadectwa.pl, w której można certyfikat zamówić online. 

Dlaczego warto sporządzić certyfikat energetyczny dla lokalu użytkowego?

Jeśli np. w całym budynku znajdują się wyłącznie lokale użytkowe, np. gabinety lekarskie, pomieszczenia biurowe, sale zabaw dla dzieci, warto wykonać osobne świadectwo dla każdego lokalu. Dlaczego? Na to, jak energochłonny jest lokal, ma wpływ nie tylko jego położenie (np. od strony północnej lub południowej), lecz także rodzaj oferowanych w nim usług. Mając certyfikat energetyczny lokalu użytkowego, możesz ustalić adekwatny czynsz, który obejmuje realne koszty eksploatacyjne. 

Warto zaznaczyć, że świadectwo energetyczne dla konkretnego lokalu jest dobrym rozwiązaniem również z punktu widzenia osoby wynajmującej. Przekazanie mu certyfikatu dla całego budynku byłoby po prostu wprowadzeniem w błąd. Może się okazać, się świadectwo energetyczne dla całego budynku nie będzie wystarczające, aby wynajmujący mógł trafnie zaplanować wydatki na energię albo ogrzewanie. Duże rozbieżności mogą doprowadzić do konfliktu. 

Kto może sporządzić certyfikat energetyczny lokalu użytkowego?

Certyfikat energetyczny lokalu użytkowego mogą wystawić wyłącznie uprawnieni audytorzy, którzy są wpisani do rejestru ministerialnego. Z takimi audytorami współpracuje m.in. firma iswiadectwa.pl, która oferuje certyfikaty energetyczne nieruchomości różnego typu. 

Istotne jest, że nie ma obowiązku oględzin lokalu przed wystawieniem świadectwa energetycznego. W praktyce oznacza to, że wszystko można załatwić online. Przy zlecaniu wykonania świadectwa energetycznego dla lokalu użytkowego konieczne są następujące dane:

  • rzut lokalu użytkowego;
  • powierzchnia lokalu;
  • powierzchnia ogrzewana lub chłodzona;
  • przegrody w lokalu;
  • okna i drzwi itd. 

Zwykle przy zlecaniu wykonanie świadectwa należy po prostu podać wymagane dane w specjalnym formularzu. W  przypadku niejasności audytor na pewno się z Tobą skontaktuje.

Rejestracja certyfikatu energetycznego dla lokalu użytkowego

Za zarejestrowanie certyfikatu energetycznego w Centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków odpowiada audytor. Może on zarejestrować certyfikat energetyczny lokalu użytkowego, ręcznie wprowadzając dane do rejestru. Możliwe jest też zaimportowanie pliku .xml lub przesłanie świadectwa bezpośrednio z programu obliczeniowego. Audytor powinien oczywiście sprawdzić, czy wprowadzony  do rejestru certyfikat energetyczny lokalu użytkowego został prawidłowo zapisany. W zatwierdzonym dokumencie nie ma już możliwości wprowadzenie zmian.

Opublikowano

2024-02-07

Oceń naszą publikację

Certyfikat energetyczny lokalu użytkowego: jak zdobyć?
Średnia 5/5 na podstawie 1 opinii.

Świadectwo charakterystyki energetycznej