W 2023 roku wprowadzono obowiązek wykonania certyfikatu energetycznego dla nieruchomości z rynku wtórnego przy ich wynajmie lub sprzedaży. Od tego czasu właściciel nieruchomości jest zobowiązany prawnie do przekazania dokumentu najemcy lub nabywcy mieszkania najpóźniej przy podpisywaniu aktu notarialnego.

Jak jest rola notariusza, jeśli chodzi o certyfikaty energetyczne? Czy notariusz może odmówić sporządzenia aktu notarialnego, jeśli nie dojdzie do przekazania dokumentu? Dowiesz się tego z naszego artykułu.

Forma przekazania certyfikatu energetycznego u notariusza

Notariusz a certyfikat energetyczny – wiele osób zastanawia się, jak należy zgodnie z prawem przekazać świadectwo charakterystyki energetycznej nabywcy lub najemcy  nieruchomości. 

Zgodnie z artykułem 11. Ustawy o charakterystyce energetycznej budynków należy przekazać:

  • certyfikat energetyczny  przy sporządzeniu aktu notarialnego umowy zbycia prawa własności lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu;
  • kopię certyfikatu, jeśli właściciel ma dokument w formie papierowej, lub wydruk wersji elektronicznej — przy zawarciu umowy najmu.

Przekazanie certyfikatu energetycznego notariusz odnotowuje w akcie notarialnym. Jeśli chodzi o przekazywanie certyfikatu w formie elektronicznej, można wysłać kopię wiadomości również do notariusza, by miał on pewności, że rzeczywiście dokument trafił do nabywcy nieruchomości. 

Jeśli wkrótce będziesz sprzedawał lub wynajmował nieruchomość, możesz zamówić certyfikat energetyczny w iswiadectwa.pl – ta doświadczona firma działa całkowicie online. 

Brak świadectwa charakterystyki energetycznej u notariusza

Nie da się zaprzeczyć, że zapytanie „certyfikat energetyczny a notariusz” jest często wpisywane przez internautów. Wiele osób zastanawia się, czy nie da się obejść obowiązku przekazania certyfikatu energetycznego. 

Jeśli przy podpisywaniu umowy notarialnej właściciel nieruchomości nie przekaże świadectwa charakterystyki energetycznej kupującemu lub najemcy, fakt ten zostanie odnotowany w umowie. Co więcej, notariusz jest zobowiązany, zgodnie z aktualnymi przepisami prawa, pouczyć sprzedającego/wynajmującego o karze grzywny. Warto jednak podkreślić, że notariusz nie może  tym przypadku odmówić sporządzenie aktu notarialnego sprzedaży lub wynajmu nieruchomości. 

Czy trzeba przekazać certyfikat energetyczny nieruchomości bez udziału notariusza? 

A co jeśli dojdzie do podpisania umowy najmu bez udziału notariusza? Jeśli chodzi o zależność certyfikat energetyczny a notariusz, warto podkreślić, że również przy podpisywaniu umowy bez aktu notarialnego właściciel mieszkania ma obowiązek przekazania kopii świadectwa charakterystyki energetycznej. Fakt ten powinien zostać odnotowany w umowie. Ewentualnie najemca może podpisać oświadczenie, że otrzymał kopie dokumentu. 

Brak świadectwa charakterystyki energetycznej a możliwa kara grzywny

Zamawiając certyfikat energetyczny przez Internet, np. iswiadectwa.pl, możesz wszystko załatwić szybko i wygodnie. Samo koszt usługi nie jest zbyt wysoki, a Ty nie narażasz się na ryzyko nieprzyjemnych konsekwencji braku certyfikatu. 

Jak wspomnieliśmy wyżej, brak przedłożonego certyfikatu energetycznego zagrożone jest karą grzywny, która może wynieść nawet do 5000 zł. Wniosek o ukaranie może złożyć osoba uprawniona do otrzymania dokumentu, czyli nabywca mieszkania lub najemca. Orzekane w związanych z wykonywaniem i przekazywaniem certyfikatów energetycznych przebiega na podstawie kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. 

Warto zaznaczyć, że karą grzywny zagrożone jest również nieaktualizowanie świadectwa charakterystyki energetycznej. Aktualizacja jest konieczna każdorazowo, gdy doszło do termomodernizacji nieruchomości (np. wymiana okien, ocieplenie budynku). Nie warto zaniedbywać tego obowiązku, ponieważ świadectwa rejestrze centralnym mogą być losowo kontrolowane przez MRiT. 

Opublikowano

2024-02-08

Oceń naszą publikację

Notariusz a certyfikat energetyczny: co warto wiedzieć?
Średnia 5/5 na podstawie 1 opinii.

Świadectwo charakterystyki energetycznej