Odkąd wprowadzono w 2023 obowiązek certyfikatów energetycznych również dla nieruchomości z rynku wtórnego, które są oferowane na sprzedaż lub na wynajem, zdecydowanie wzrosło zainteresowanie tym tematem. Wielu właścicieli nieruchomości zastanawia się obecnie, czy potrzebny jest specjalny wniosek o wydanie certyfikatu energetycznego. W tym artykule wyjaśnimy tę kwestię.
Czy trzeba składać wniosek o sporządzenie certyfikatu energetycznego?
Właściciele nieruchomości, którzy planują sprzedaż lub wynajem, mogą szybko pozyskać wymagany prawem certyfikat energetyczny, korzystając z usług dowolnego audytora (oczywiście wpisanego do oficjalnego rejestru audytorów).
Nie jest konieczny żaden wniosek formalny, aby zlecić sporządzenie certyfikatu energetycznego nieruchomości. Po wybraniu audytora właściciel nieruchomości musi jedynie przekazać za pomocą specjalnego formularza dane niezbędne do sporządzenia certyfikatu i opłacić zamówienie.
Przykładem firmy, która wystawia certyfikaty energetyczne, jest iswiadectwa.pl. Certyfikat można zamówić online, kupujący musi podać audytorowi wszystkie niezbędne dane nieruchomości, aby w ciągu kilku dni otrzymać dokument. Nie trzeba składać żadnych wniosków.
Co jest potrzebne, aby uzyskać certyfikat energetyczny?
Po złożeniu i opłaceniu zamówienia na certyfikat energetyczny właściciel mieszkania musi podać dane, których audytor potrzebuje do sporządzenia dokumentu. Również i tę sprawę można załatwić online. Firmy wykonujące audytu udostępniają formularze, w których znajdują się pytania o:
- metraż nieruchomości;
- istniejące przegrody;
- okna i drzwi;
- systemy wentylacyjne;
- rodzaj ogrzewania;
- typ grzejników;
- rok budowy nieruchomości itd.
Kto może zlecić sporządzenie certyfikatu energetycznego nieruchomości?
Wiesz już, że formalny wniosek o wydanie certyfikatu energetycznego nie jest konieczny. Skoro już poruszamy temat sporządzenia certyfikatu, warto odpowiedzieć na pytanie, kto jest zobowiązany do jego pozyskania. Zgodnie z aktualnym stanem prawnym wyłącznie właściciel lub zarządca nieruchomości może zlecić wykonanie certyfikatu energetycznego konkretnej nieruchomości. To oznacza, że właśnie właściciel lub zarządca jest zobowiązany do poniesienia kosztów wykonania dokumentu oraz do znalezienia uprawnionego audytora, który w sposób kompetentny sporządzi charakterystykę energetyczną nieruchomości.
Niedopełnienie tego obowiązku jest zagrożone karą grzywny w wysokości do 5000 zł.
Aby uniknąć grzywny, należy zadbać o to, aby certyfikat zawierał informacje zgodne ze stanem faktycznym budynku lub mieszkania. Osoby szukające rzetelnego audytora, mogą skorzystać z usług iswiadectwa.pl.
Wniosek o wydanie certyfikatu energetycznego budynku wielorodzinnego
Gdy chodzi o sporządzenie certyfikatu energetycznego, wniosek nie jest potrzebny. Ale jak najbardziej funkcjonuje w Internecie takie pojęcie jak wniosek o wydanie certyfikatu energetycznego budynku. Osoby mieszkające w bloku, które nie zamierzają wynajmować lub sprzedawać swojego lokalu, nie potrzebują dla niego osobnego certyfikatu. Jednak w dowolnym momencie mogą uzyskać wgląd do certyfikatu energetycznego budynku wielorodzinnego, w którym mieszkają.
Jeśli chcesz sprawdzić, jakie jest zapotrzebowanie energetyczne budynku, w którym mieszkasz, możesz złożyć wniosek o wydanie certyfikatu w spółdzielni mieszkaniowej. Najczęściej taki gotowy wniosek dostępny jest na stronie internetowej spółdzielni, wystarczy wypełnić go swoimi danymi oraz adresem i podpisać, aby otrzymać certyfikat energetyczny budynku wielorodzinnego w formie papierowej lub energetycznej.
Opublikowano
2024-02-08
Świadectwo charakterystyki energetycznej