Z tego artykułu dowiesz się:
- Certyfikat energetyczny nieruchomości a rodzaj najmu
- Co zawiera certyfikat energetyczny?
- Certyfikat energetyczny i wynajem nieruchomości. Kiedy należy przekazać świadectwo charakterystyki energetycznej?
- Certyfikat energetyczny i sprzedaż lub wynajem nieruchomości. Jak uzyskać dokument?
- Jak długo jest ważny certyfikat dla nieruchomości?
Świadectwo charakterystyki energetycznej to istotny dokument, który ma na celu informować o efektywności energetycznej mieszkania lub budynku. Od 28 kwietnia 2023 roku certyfikat energetyczny jest obowiązkowy, jeśli planujesz wynająć pokój, mieszkanie lub dom. Również przy sprzedaży nieruchomości musisz przekazać kupującemu aktualne świadectwo energetyczne.
Certyfikat energetyczny nieruchomości a rodzaj najmu
Jeśli chodzi o certyfikat energetyczny i wynajem nieruchomości, wiele osób zastanawia się nad tym, czy rodzaj najmu ma wpływ na obowiązek uzyskania tego dokumentu. Artykuł 3 Ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków nie określa jednoznacznie, czy obowiązek pozyskania certyfikatu obowiązuje w przypadku krótko- czy długoterminowego najmu. Przyjmuje się zatem, że świadectwo energetyczne należy przekazywać najemcom w obu przypadkach. Gdy mowa o najmie krótkoterminowym może to być nieco uciążliwe. Na szczęście można już zlecić wykonanie certyfikatu energetycznego profesjonalnym audytorom przez Internet – takie usługi oferuje m.in. firma iswiadectwa.pl.
Co zawiera certyfikat energetyczny?
Niezależnie od tego, czy chcesz sprzedać, czy wynająć nieruchomość, potrzebujesz certyfikatu energetycznego. Jego brak grozi grzywną w wysokości do 5000 zł.
Wykonane przez uprawnionego audytora świadectwo energetyczne zawiera oczywiście podstawowe informacje o nieruchomości (powierzchnia użytkowa, rok oddania do użytku, powierzchnia ogrzewania itd.). Najbardziej istotne są jednak wskaźniki, które określają:
- zapotrzebowanie na energię użytkową w skali roku;
- zapotrzebowanie nieruchomości na energię końcową w ciągu roku;
- zapotrzebowanie roczne na nieodnawialną energię pierwotną;
- wysokość emisji dwutlenku węgla, udział odnawialnych źródeł energii w zapotrzebowaniu energetycznym.
Certyfikat energetyczny i wynajem mieszkania są ze sobą mocno powiązane. Dokument informuje m.in., ile energii zużywa się w danej nieruchomości do ogrzewania, grzania wody, oświetlenia. Tym samym można z jego pomocą określić z grubsza koszty eksploatacji lokalu lub domu.
Certyfikat energetyczny i wynajem nieruchomości. Kiedy należy przekazać świadectwo charakterystyki energetycznej?
Masz świadectwo energetyczne nieruchomości w wersji papierowej? W takim razie musisz wręczyć jej kopię najemcy. Jeśli natomiast dysponujesz formą elektroniczną dokumentu, jest zobowiązany przekazać najemcy jego wydruk. Certyfikat energetyczny należy przekazać przy podpisywaniu umowy najmu.
Takie kwestie jak certyfikat energetyczny i wynajem nieruchomości warto uregulować na piśmie. W umowie najmu możesz zawrzeć zapis, że najemca otrzyma certyfikat energetyczny (można także przygotować odrębny dokument, które to potwierdza). Innym rozwiązaniem jest podpisaniu umowy i przekazanie certyfikatu energetycznego u notariusza. W ten sposób właściciel nieruchomości może się zabezpieczyć na wypadek ewentualnych sporów z najemcą.
A może planujesz sprzedaż nieruchomości? W takim przypadku musisz przekazać świadectwo energetyczne nieruchomości przy podpisywaniu umowy kupna-sprzedaży.
Certyfikat energetyczny i sprzedaż lub wynajem nieruchomości. Jak uzyskać dokument?
Jeśli potrzebujesz certyfikatu energetycznego, możesz zwrócić się do jednej z profesjonalnych firm, które współpracują z audytorami mającymi doświadczenie w wykonywanie świadectw energetycznych. Istotne jest, że świadectwo może wystawić wyłącznie audytor, który jest wpisany do rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Pamiętaj, że dokument wystawiony przez osobę bez niezbędnych uprawnień jest nieważny.
Jedną z cenionych firm, która oferuje sporządzenie certyfikatu energetycznego online jest iswiadectwa.pl. Certyfikat możesz zamówić online lub telefonicznie. Audytorzy, którzy współpracują z firmą, są oczywiście wpisani do ministerialnego rejestru.
Jak długo jest ważny certyfikat dla nieruchomości?
Świadectwo charakterystyki energetycznej muszą mieć domy i mieszkania na sprzedaż lub wynajem. Gdy chodzi o certyfikat energetyczny i wynajem nieruchomości, istotne jest, że dokument ten ma dość długi termin ważności – 10 lat. Jeśli zatem planujesz sprzedać mieszkanie, które kupiłeś kilka lat temu (mniej niż 10) i masz jeszcze świadectwo energetyczne odbioru od dewelopera, możesz je jak najbardziej przekazać nabywcy nieruchomości.
Chcesz wynajmować mieszkanie? Przez 10 lat od wystawienia certyfikatu, możesz przy każdej umowie najmu posługiwać się tym samym dokumentem. Sam certyfikat możesz zamówić szybko, nie wychodząc z domu. Naprawdę warto, ponieważ konsekwencji braku certyfikatu energetycznego przy wynajmie lub sprzedaży nieruchomości są dotkliwe.
Opublikowano
2024-02-07
Świadectwo charakterystyki energetycznej